Halaman

Jumaat, 21 September 2012

Jom belajar bahasa Mandarin =)


Hari nie rsa nk refresh blk bhsa mndrin yg dh aku bljr dlu.. Rindu la nk ckp bhsa nie tp xtau nk ckp dgn sape.. Aku nk share ckit dgn korg.. Yg basic je la.. Bhsa mndrin nie pun ade gak tanda2 harakat cm dlm tajwid tu.. Tapi kat cni xleh la nk wat.. Aku bkn nk kekwat ke ape tau.. Just nk share ape yg aku tau la.. X slh kan?? Ckp byk la pulak.. Ok2, kat bwh nie antara perkataan2 yg basic ek..

Panggilan dlm famili:-

  1. Ayah - papa/fucin
  2. Mak - mama/mucin
  3. Kakak sulung - ta jie
  4. Kakak- jie jie
  5. Abang sulung - ta ge
  6. Abang - gege
  7. Adik lelaki - didi
  8. Adik perempuan - mei mei

Pekerjaan:-
  1. Doktor - yisheng
  2. Pengurus - jingli
  3. Setiausaha - mishu
  4. Cikgu - laoshi

Perkataan2 seharian:-
  1. Hensem - yingjun
  2. Cantik (utk org) - piaoliang
  3. Comel - ke ai
  4. Cantik (utk pemandangan) - mei
  5. Jujur - laoshi
  6. Hari ini - jintian
  7. Semalam - mingtian
  8. Esok - zuotian
  9. Bulan - yue
  10. Baju - yifu
  11. Banyak - henduo

Byk lg perkataan2 lain.. Sesiapa yg berminat, leh amik kelas bahasa nie.. Best tau..Byk kelebihan n faedah nye.. Leh tmbh pengetahuan n leh guna bila nk bekerje nnt.. X rugi n membazir pun.. ;)

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hi..blh tak sharing basic mandarin yg lain2 lg..sbb saya sekrang on training bahasa ni..tq^^

Jason berkata...

Ni hao! if u want to learn more i suggest sign up for lessons =). my friend teaches at <a href="http://LearnMandarinMalaysia.com>Learn Mandarin</a>, have group class and private lesson also. Jiayou!

Julieza berkata...

Thank u so much Jason =) sape2 yg berminat tu, leh la join ye.. nk tgk gak la bila free nnt =)

Amy berkata...

Eh. Kawan saya jugak cari tutor kat learnmandarinmalaysia.com tu seperti yang si Jason cakap tu. Bagus jugak sbab ada member boleh cakap atau tutur ngan.

Kalau nak BM punya saya nampak ini <a href="http://belajarbahasamandarinmalaysia.com>BelajarBahasaMandarin</a>
macam sama kut.

Tapi Malaysia sajelah.

Cheers Julieza.

Jason berkata...

I think the link supposed to be Learn Mandarin haha

Cheers!

Julieza berkata...

Thanks Amy and Jason ;)