Halaman

Ahad, 30 September 2012

Jom masak


Assalamualaikum, salam sejahtera para penonton.. Hari nie, saya nak ajar satu resepi.. Idea asal resepi nie drp arwah opah saya.. Opah saya org Jawa, tp mak saya bkn.. Cuma dibesarkan oleh opah saya.. Rasanye x ramai yang pernah makan masakan macam nie.. Hehe.. Mengarut lak tghari buta mcm nie.. Sebenarnya aku nk share satu resepi yg aku masak utk lunch tadi.. Lauk nie antara lauk kegemaran aku.. Sedap tau.. Kalo berminat, leh try.. Kat bawah ade resepi nye..

                                                            

Udang masak tempoyak


Bahan-bahan:

1. Udang - 500 gram
2. Santan pekat - 1/2 cawan
3. Bawang besar - 1 biji (dihiris bulat2)
4. Bawang putih - 1 biji (dihiris halus2)
5. Cili merah - 2 tangkai (dihiris serong) "Kalau nak pedas, leh tukar dengan cili padi"
6. Halia - 1 inci
7. Lengkuas - 1/2 inci
8. Tempoyak - 3 sudu besar
9. Garam dan gula (secukup rasa)


Cara-cara:

1. Panaskan minyak, goreng udang terlebih dahulu. Goreng sampai udang bertukar menjadi merah dan angkat udang itu.
2. Gunakan minyak gorengan udang tadi untuk menumis bahan-bahan lain. Masukkan bawang putih, halia dan lengkuas. Kacau sehingga agak garing, masukkan pula bawang besar, diikuti dengan cili merah.
3. Masukkan garam dan kacau. Masukkan tempoyak, kacau, masukkan pula santan pekat dan gaul sebati.
4. Masukkan pula gula dan rasa kuah tersebut.
5. Akhir sekali, masukkan udang yang telah digoreng tadi.

"Senang kan resepi nie.. Selamat mencuba.. =)"




Inilah hasil nye..

Tiada ulasan: